گفتگو با دبير چهارمين جشنواره بين المللي خوشنويسي رضوي يزد
مقدمه : سيد جواد رفائي امسال همانند سالهاي گذشته مسئوليت دبيري چهارمين جشنواره بين المللي خوشنويسي رضوي يزد با گستره جهان اسلام را بر عهده دارد. بر همين اساس طي گفتگويي با وي نظرات وي در مورد جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا ( ع ) و خوشنويسي رضوي را جويا شديم. باتوجه به برگزاري پنجمين جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا ( ع ) ، ضرورت برگزاري اين جشنواره در جامعه تا چه حد احساس مي شود؟
مقدمه : سيد جواد رفائي امسال همانند سالهاي گذشته مسئوليت دبيري چهارمين جشنواره بين المللي خوشنويسي رضوي يزد با گستره جهان اسلام را بر عهده دارد. بر همين اساس طي گفتگويي با وي نظرات وي در مورد جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا ( ع ) و خوشنويسي رضوي را جويا شديم.

باتوجه به برگزاري پنجمين جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا ( ع ) ، ضرورت برگزاري اين جشنواره در جامعه تا چه حد احساس مي شود؟

باتوجه به اينكه ايران اسلامي مفتخر به اين است كه از امامان شيعه تنها يك امام در اين كشور است متأسفانه از اين فرصت عظيم كه مي توانست كارهاي ارزشمند با محور اين امام انجام شود در سالهاي بعد از انقلاب اسلامي صورت نگرفته است. به اعتقاد من در طول اين 25 سال قبل از شروع جشنواره جاي اين جشنواره خالي بوده و حالا با توجه به اينكه امام راحل فرموده است كه مشهد (پايتخت فرهنگي و ديني ايران ) قلب ايران است در واقع نيازمند آن هستيم كه اينگونه فعاليتهاي فرهنگي و هنري خيلي گسترده تر صورت بگيرد هر چند كارهاي پژوهشي و تحقيقاتي در مورد امام رضا (ع) صورت گرفته ولي بايد از هنرهاي مختلف به عنوان وسيله مهم براي انتقال مفاهيم معارف رضوي استفاده كرد و آنها را به صورت جذاب و با سليقه اي خاص به مردم به خصوص نسل جوان علاقمند حضرت امام رضا ( ع ) در اقصي نقاط ايران و جهان معرفي كرد. همه ميدانيم امروز هنر و اقسام آن از ابزار هاي مهم و اصلي تهاجم و به نقل رهبر معظم انقلاب اسلامي شبيحون فرهنگي ياناتوي فرهنگي است. زبان هنر ، زبان زيبا و دلپذير است. در امر به معروف و نهي از منكر در معارف اسلامي بخصوص مبحث امامت و ولايت كمتر از آن استفاده شده است. شما نقش فيلم امام رضا ( ع ) در معرفي چهره مظلوم تاريخ ببينيد با تمام مشكلاتي كه در ساخت فيلم بوده است توانسته مظلوميت و زمان حضور مولاي متقيان را به خوبي نشان دهد شما هيچگونه مي توانستيد اين همه تاريخ را به مردم بگوييد و مردم آن را بفهمند. هنر اين است كه بتواند در دلها و جانها نفوذ كند چه بهتر كه معارف رضوي و ولايت به وسيله اين ابزار مهم به مردم برسانيم و همه هنرمندان ما در ايران اسلامي واقصي نقاط جهان ارادتمند به حضرت امام رضا ( ع ) هستند و همه آنها دوست دارند كه كاري بكنند كه مورد عنايت آقا و مولايشان قرار بگيرند. ما در استان يزد از ابتداي شروع اين جشنواره در سال دوم فعال وارد شديم و جزء چهار استان بوديم كه دومين دوره جشنواره امام رضا (ع) را برگزاركردند ، مردم يزد به خاطر ارادت و علاقه به ولايت و امامت به خصوص حضرت امام رضا ( ع ) در اين خطه در سفر از مدينه به مرو كه هنوز در اقصي نقاط اين استان يادگارهايش باقي است ، مناسبت ترين استان براي برگزاري يكي از رشته هاي هنري جشنواره بوده و هست.

امروزه هنر ابزار تهاجم فرهنگي است، و يكي از مهمترين رشته هاي هنري بنام خوشنويسي كه با جان و دل و دوم ارتباط دارد را پذيرفته است.

با چه جشنواره استاني در جشنواره امام رضا ( ع ) شركت داريد ؟

استان يزد از ابتداي حضور در جشنوراه با توجه به اينكه هنر خوشنويسي در يزد از قديم الايام مطرح بوده و خوشنويسان بسيار خوبي هم داشته و دارد متقاضي برگزاري جشنواره خوشنويسي رضوي بود كه درسال دوم و سوم جشنواره امام رضا ( ع ) در سال هاي 83 و 84 به صورت كشوري برگزار شد و در سال 85 گستره آن از كشوري به بين المللي ( جهان اسلام ) تغيير يافت كه سال گذشته بيش از 70 اثر از خوشنويسان 3 كشور عراق ، افغانستان ، سوريه شركت داشته و امسال هم با همان گستره ولي با تبليغات و اهتمام بيشتري انشاءالله در آبان 86 برگزار خواهد شد و تاكنون آثار زيادي از چند هنرمند از كشورهاي مصر ، هند ، پاكستان ، آلمان رسيده است كه پيش بيني مي شود هم سطح ارسالي خوشنويسان جهان اسلام از سال قبل بهتر باشد و هم تعداد شركت كنندگان و كشور ها اگر سازمان ارتباطات اسلامي به وظيفه خود عمل كند و در تبليغ و ترويج اين جشنواره بكوشد كه البته آنها هم مشكلات و محدوديت هاي خاص خود را دارند.

حضور همه استانها در اين جشنواره تا چه حدي مي تواند در گسترش جشنواره امام رضا (ع) در بعد بين المللي كمك كند؟

حضور استانها بايستي با كيفيت باشد متأسفانه خيلي از استانها در جشنواره سال گذشته در شأن امام رضا ( ع ) فعال نبودند و اين كار را به صورت دستوري انجام دادند بايستي با دل و جان به عنوان وظيفه ديني و مذهبي به امر مهم پرداخت. معتقديم اگر جشنواره به صورت كيفي انجام پذيرد هنرمندان طراز اول و توانمند خلاق كشور به خلق اثر هنري در اين جشنواره شركت مي كنند. البته در اين راستا دولت و شوراي انقلاب فرهنگي و دولت نهم كه محور فعاليت هاي آن فرهنگي و ديني است در تعيين بودجه برگزاري كمك و مساعدت بيشتري بنمايد. استانها هم مي توانند باتوجه به ظرفيت هاي خوب فرهنگي و هنري خود با حضور خوب خود در آن استان در ايام برگزاري جشنوراه عموم مردم را به اين جشنواره مهم دعوت كنند يعني اينكه در آن ده روز جشنواره نقطه بارز استان ها در تبليغات و كارهاي فرهنگي و هنري امام رضا ( ع ) باشد يعني مردم يا حداقل هنرمندان و هنردوستان در استان خود حس كنند. اگر آنها اين چنين كنند استانها تأثير گذارند و در رساندن معارف رضوي به مردم موفق بودنده اند كه حتماً مورد عنايت حضرت امام رضا ( ع ) خواهند بود خودم در گفتگويي كه با يكي از اصحاب خود داشته اند اعلام كردند كسي كه معارف ما را به مردم برساند از رحمت الهي برخوردار خواهد بود.

و براي برگزيدگان اين جشنواره هم بايد تهسيلات خاصي مانند جشنواره خوارزمي و ... در نظر بگيرند تا هنرمندان برجسته
با ترغيب شركت نمايند. در بعد بين المللي هم بايستي به صورت حساب شده و برنامه ريزي وارد شد چرا كه خيلي از استانها هم توان اين كار را دارند.

جشنواره برگزار شده در استان در چه مرحله اي است ؟

در مرحله دريافت آثار است كه تا پايان مهرماه سالجاري علاقمندان مي توانند آثار خود را محوريت تعيين شده در فراخوان ارسال نمايند. ستاد برگزاري هم برنامه ريزي هاي لازم را براي انجام باشكوه و موفق همانند سالهاي گذشته را دستور كار خود دارد و برنامه ريزي ها لازم را انجام داده است كه انشاء الله بتواند جشنواره درخور نام و جايگاه معنوي آن همام سلام الله عليه برگزار كند.

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا